Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsårskådningar, generationer och språk möts. Att ha tillgång till sitt modersmål underlättar också språkutveckling och lärande inom olika områden (läroplan för grudnskolan 2011).
Syftet med undervisningen i ämnet modersmål är att eleverna skall utveckla kunskaper i och om sitt modersmål. Genom undervisningen skall eleverna ges möjlighet att utveckla sitt tal.- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Undervisningen skall bidra till att eleverna erövrar kunskaper om modersmålets uppbyggnad och blir medvetna om modersmålets betydelse för det egna lärandet i andra skolämnen.
Undervisningen skall stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva på sitt modersmål. I undervisningen skall eleverna möta och få kunskap om skönlitteratur, annat estetiskt berättande och olika former av sakprosa på sitt modersmål. Därigenom skall eleverna ges möjlighet att utveckla sitt språk, sin identitet och sin förståelse för omvärlden. Undervisningen skall också bidra till att elverna utvecklar sina kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika sorters texter. De skall även stimuleras till att uttrycka sig genom andra uttrycksformer.
Undervisningen skall vidare ge eleverna förutsättnignar att utveckla sin kulturella identitet och ge dem möjlighet att bli äkta flerspråkiga. Genom undervisningen skall eleverna därför ges en möjlighet att utveckla sina kunskaper om kulturer och samhällen där deras modersmål används. Undervisningen skall också bidra till att eleverna utvecklar ett jämförande förhållningssätt till olika kulturer och språk.